کاردرمانی ذهنی؟

بسیاری افراد کاردرمانی را با خدمات کودکان یا کاردرمانی جسمی ارتباط می دانند و از دیدن کاردرمانگران ذهنی که در محیط های بهداشت روانی کار می کنند، متعجب می شوند. اگر شما یا کی از عزیزان تان به یک متخصص کاردرمانی ذهنی مراجعه کنید، دانستن نقش آن ها می تواند به شما کمک کند تا تخصصی ترین مواظبت را انجام دهید. به طور کلی کاردرمانی ذهنی هم در کودکان و حتی در بزرگسالان بسیار کاربرد داشته و در تمامی اختلالاتی همچون اوتیسم، بیش فعالی، سندرم ها، اختلالات حسی حرکتی و هم بیماری ها و اختلالات بزرگسالان کاربرد دارد.

کاردرمانی ذهنی به کودکانی که به علت اختلالات گوناگون، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند، کمک می کند تا بیش ترین توانایی را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به کمترین مقدار ممکن برسانند. ضعف مهارت های حرکتی که به یکپارچگی حسی و حرکتی ارتباط دارند، از جمله اختلالات مهمی می باشند که این حیطه تخصصی از کاردرمانی به آن می پردازد. در این حیطه از کاردرمانی از تکنیک های درمانی مختلفی همانند رفتار درمانی ، بازی درمانی ، حرکت درمانی ، اتاق تاریک و... استفاده می شود.

هدف از انجام کاردرمانی ذهنی کودکان، بررسی نقاط ضعف کودک در انجام کار های ضروی و روزانه و بهبود توانایی های کودک در جهت زندگی بهتر راحت تر و ارتباط قوی تر با جامعه است. کاردرمانگر ذهنی در این حیطه تلاش می کند با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی و کار فرد، در بهبود توانایی های فرد در ایجاد ارتباط موثر نقش داشته باشد.

موارد کاربرد کاردرمانی ذهنی

-کم توانی ذهنی

-اختلال یادگیریش

-اختلال پردازش حسی

-اوتیسم

-بیش فعالی

-سندروم داون

-اختلالات رفتاری

-تاخیر رشدی کودکان

-مشکلات حافظه

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با مجرب ترین متخصصین، کاردرمانی جسمی و ذهنی را در دو منطقه غرب و شرق تهران ارائه می دهد.

اختلال یادگیری چیست

ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری، اصطلاحی برای طیف وسیعی از مشکلات یادگیری می باشد. اختلالات یادگیری ارتباطی با هوش یا انگیزه کودک ندارد. کودکان مبتلا به اختلال یادگیری تنبل یا خنگ نیستند. در اصل، اغلب آن ها به اندازه بقیه باهوش هستند. فقط سیم کشی مغز آن ها متفاوت می باشد. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط آن ها تأثیر گذار است. ناتوانی های یادگیری به علل مختلفی همچون عوامل ژنتیکی ویا عصبی زیستی پدید می آید که عملکرد مغز را به گونه ای تغییر می دهد که بر یک یا چند فرآیند شناختی مرتبط با یادگیری تأثیر خواهد گذاشت. این مشکلات پردازشی می تواند در یادگیری مهارت های اساسی مثل خواندن، نوشتن ویا توانایی ریاضی اختلال ایجاد کند.

اختلال یادگیری را نمی توان درمان و یا برطرف کرد. این، یک مسئله مادام العمر می باشد و به طورمعمول خانوادگی و ارثی است. هرچند، کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می توانند با بهره گیری از پشتیبانی و مداخله مناسب، در تحصیل موفق شده و در مراحل بعدی زندگی، به شغل های موفق و غالبا خاص، دست پیدا کنند. اختلالات یادگیری را نباید با سایر اختلالات همچون اوتیسم، اختلال فکری، ناشنوایی، نابینایی، و اختلالات رفتاری، اشتباه بگیریم. هیچ یک از این اختلالات، اختلال یادگیری نمی باشند. به علاوه، آن ها را نباید با مشکلات ناشی از فقدان فرصت های آموزشی، همانند تغییر مکرر مدرسه و یا مشکل در شرکت در کلاس اشتباه بگیریم.

اختلالات رایج یادگیری

-خوانش پریشی ( که در این اختلال گفتاردرمانی در اختلال یادگیری بهترین انتخاب درمانی است.)

-محاسبه پریشی

-نوشتارپریشی

-اختلالات پردازش دیداری و شنیداری

-اختلالات یادگیری غیر کلامی

دکتر مهدی صابر، بهترین دکتر تشخیص اختلال یادگیری، با استفاده از درمان های تخصصی و به روز دنیا به ارائه خدمات درمانی اختلال یادگیری کودکان در دو کلینیک غرب و شرق تهران می پردازد.

صفحه قبل 1 صفحه بعد
<-blogads->